Экспериментальные данные о конфессиональных стереотипах у американцев

В нашем исследовании американским респондентам предлагалось продолжить три типа предложений: 1) Xshould...; 2) Xshould not...; 3) Usually X..., где на месте X задавалась конфессиональная номинация. В нашем эксперименте (эксперимент I), касающемся ролей Christians и Muslims (его данные частично описаны в: Тро- щенкова, 2012), приняли участие 55 респондентов-американцев (32 женщины, 23 мужчины); в эксперименте М. П. Киладзе (эксперимент II), касающемся ролей Catholics и Muslims, — 28 респондентов (17 женщин, 11 мужчин).

Поскольку дизайн эксперимента и стимул Muslims полностью совпадали в экспериментах I и II, мы объединим данные о стереотипах относительно мусульман и будем рассматривать их как единый корпус.

Согласно данным эксперимента отрицательно нагруженный стереотипный образ мусульман содержит следующие характеристики (процент от общего числа реакций — 248):

I. 23,8 %. Экстремизм или поддержка радикалов в своей среде, фанатизм, нетерпимость и стремление навязать свою религию другим:

Muslims should live peaceably and tolerantly; practice their religion in a peaceful, non-intrusive way; speak out against the radicals; live peacefully with others; follow their religion as much as it suits them without hurting others; be open-minded; honor others and be outspoken against radicals; respect other religions; be tolerant; be accepting of other religions; respect the lives/ beliefs of others; respect other religions; seek to understand other people; denounce extremists; live peacefully with others in a community; peacefully follow the beliefs of their religion.

Muslims should not participate in Jihad; remain silent while an extremist worldwide Muslim minority sows fear and intolerance; use their religion against others; be a terrorist; exercise terrorism activities under the name of the religion; enforce their religion on people; fan extremist flames; be radical or afraid to confront the radicals; think their beliefs are superior and put their beliefs into others; judge people based on religion; discriminate against others; become a terrorist; push their religion on others; disregard others just for their beliefs; wrap himself in the Koran to kill; judge others; impose their beliefs on others; be intolerant; hate Americans; hate; push their views on other; be against other forms of religion; persecute; pursue extremist issues; take their beliefs to the extreme; blow up buildings; commit violence; try to enforce their belief through wars; murder; expect a secular society to adopt religious laws; be violent; be lead astray by fear and anger; expect that the US or other countries will change to reflect Muslim beliefs/laws; push for Sharia law in a multicultural, pluralistic society; break laws; use terrorism or other violent means in an effort to spread their religion; expect everyone to follow the Koran.

Usually Muslims do not seem to understand the damage done when they fail to condemn the most distressing views and actions of their extreme, fundamentalist elements; pretend that their religion is peaceful; push their views on other; hold ridiculous superstitious beliefs (they actually always do).

II. 3,6%. Нарушение прав человека, в особенности ущемление прав женщин:

Muslims should give women a break; support human rights; respect the rights of non-Muslims to the same things.

Muslims should not infringe on the freedoms of others; oppress women; oppress women or throw acid on them.

Usually Muslims pretend that their religion treats women well; do not treat men and women equally; keep women suppressed.

Любопытно, что в ответах относительно антиидеала исполнения роли доля реакций группы (1) составляет фактически половину (47,6% от 84 продолжений предложения Muslims should not...); существенна она и в ответах относительно идеала (17,6% от 85 реакций), в то время как в ответах относительно status quo их всего 5 % от 79 реакций. В целом соотношение отрицательных и положительных ассоциаций в ответах status quo — в пользу последних (11,4% — 19%) при наличии 16,5% реакций, подчеркивающих осознанный отказ от стереотипизации, например:

Usually Muslims all are different; are just like everyone else; are just as judgmental as all other people; live as everyone else does; are people like any others: some good, some bad.

На наш взгляд, подобное распределение реакций свидетельствует о том, что, хотя подсознательно респонденты склонны рассматривать данную характеристику как истинную, степень осознанности стереотипа достаточно высока (это подтверждается и иными реакциями, о которых будет сказано ниже). В результате в ответах на предложение третьего типа респонденты повышают самоконтроль и стараются избегать предвзятых суждений. Можно предположить, что и в коммуникации при определенных условиях это будет влиять на степень откровенности в выражении своей позиции по данному вопросу.

Действительно, существенная доля реакций указывают на то, что респонденты расценивают мусульман как группу, подвергающуюся стереотипизации и дискриминации (19,8% от общего числа реакций):

Muslims should be allowed to practice in a way meaningful to him/herself; be accepted as a human being; have the same rights and respect as everyone else; be understood more properly by the rest of the world; be allowed to live their lives; be able to practice their beliefs without prejudice by those that do not; enjoy their lives without hindrance; be better understood; be treated with the respect afforded to members of any religion; be able to practice their religion openly.

Muslims should not be stereotyped as terrorists in America; be treated unjustly in Israel; be secluded from the world; stay silent; be disturbed; have to fear their fellow citizens; be so discriminated against by society; be persecuted; need to feel defensive; be discriminated against because of their beliefs; be marginalized because of some outliers; be persecuted for what a few extremists did; feel any different because of their religion; be afraid to practice their religion; be discriminated against; hide; have to suffer or be stereotyped for the violent acts committed by a tiny percentage of those who identify with Islam as their religion.

Usually Muslims get a bad name in America/the West; are misunderstood in the US; are misunderstood; are discriminated unfairly; are discriminated against; face discrimination; are extremely tolerant of prejudices against them; look the other way with radicals, the good Muslims get overshadowed; are not terrorists; are completely inoffensive; are stereotyped; are wrongly accused and stereotyped; get a bad name because of radicals and things like jihad; are judged and unfairly labeled as terrorists; have to defend themselves against people who are poorly educated and looking for a scapegoat; are misrepresented in mass pop media; are seen as terrorists.

Этот образ угнетенной группы особенно ярко создается активным употреблением пассивного залога в продолжениях предложений, что (насколько можно судить по реакциям на другие роли, не описываемые в рамках настоящей главы, равно как и в ответах на стимулы Christians, Catholics) нехарактерно для ответов респондентов в эксперименте такого типа. Большая часть ответов в отличие от приведенных выше, как правило, касается качеств людей, входящих в группу, заданную в эксперименте, а не отношения к ним со стороны других групп. В приведенных примерах ответов видно широкое употребление лексики типа stereotyped, discriminated against, labeled, get bad names, marginalized, также свидетельствующей о том, что респонденты осознают наличие отрицательной стереотипизации мусульман в американской лингвокультуре. В какой-то степени создается образ слабой группы, которая нуждается в поддержке и защите.

Интересно, что респонденты могут демонстрировать следующий уровень метарепрезентации — понимание того, что группа, осознавшая наличие негативного стереотипного представления о мусульманах, может впасть в противоположную крайность: Muslims should not get special treatment.

В эксперименте со стимулом Christians лишь одна реакция из 166 указывает на возможное наличие дискриминации группы:

Christians should be free to express their religion, it is disgusting that “they” are trying to take the reason for Cristian customs away.

При сужении оцениваемой группы до стимула Catholics количество таких реакций увеличивается, но весьма незначительно (4 реакции из 88, т. е. 4,5 %); в отличие от реакций на стимул Muslims они не содержатся в продолжениях предложений status quo:

Catholics should be allowed to live their lives; be free to do as they please.

Catholics should not be discriminated against because of their beliefs; have to fear their fellow citizens.

Характер этих реакций свидетельствует скорее об общем нежелании некоторых респондентов предвзято относиться к представителям каких-либо вероисповеданий, нежели об осознании наличия какой-либо дискриминации данной конкретной группы.

При этом ряд реакций как на стимул Christians, так и на стимул Catholics свидетельствует о принципиально светской или даже агрессивно атеистической позиции респондента:

3,6% от общего числа реакций (166):

Christians should be quiet please; convert to atheism; rethink their theology-

Usually Christians live in their world of illusions — they “believe” rather than “inquire”; have fuzzy logic; don’t know why they follow the religion other than being born into it.

9% от общего числа реакций (88):

Catholics should die; get off their high horse, and open their eyes; get over it; continue to have such wonderful music in their masses.

Catholics should not speak.

Usually Catholics hold ridiculous superstitious beliefs (they actually always do); treat their faith like an ethnic heritage rather than a religious one; try too hard.

Стимул Christians, как и стимул Muslims, получает существенное количество реакций, связанных с идеей нежелательного и агрессивного навязывания своей религии другим (24 % от общего числа реакций):

Christians should practice their religion in a peaceful, non-intrusive way; not evangelize; respect all religions; learn and respect other faiths.

Christians should not push their beliefs on others; push their religion on others; use their religion against others; be judgmental or sow fear; evangelize; try to indoctrinate other people; think their beliefs are superior and put their beliefs into others; judge people based on religion; make their religion law; discriminate against others; persecute; infringe on the freedoms of others; proselytize; disregard others just for their beliefs; judge others; be intolerant; push their views on other; belittle others; be against other forms of religion; be blind of other beliefs and ideas; try to enforce their belief through wars.

Usually Christians cannot resist the temptation to proselytize and judge others; evangelize; make their religion law; are too judgmental; are intolerant;

proselytize; are judgmental of others; can be overbearing; push their views on other; look down on “sinners”; are too obnoxious; are prejudiced against other religions.

Сходную картину вызывает и стимул Catholics: 17% от общего числа реакций. Однако в целом набор отрицательных стереотипных характеристик при более узком стимуле оказывается содержательно богаче.

Оба стимула — Christians и Catholics — вызывают обвинения в лицемерии:

1,2% от общего числа реакций (166):

Christians should not be a hypocrite.

Usually Christians are somewhat hypocritical.

9% от общего числа реакций (88):

Catholics should be less hypocritical.

Catholics should not claim Christ as their savior because they do not practice Christ consciousness as a collective entity; be hypocrites; believe that they can do anything as long as they go to confession afterwards.

Usually Catholics go to church on Sunday, and forget about everything the other 6 days of the week; are guilt-ridden hypocrites; either attend 1-2 times a year and/or do not really practice what they say; seem like they don’t understand why Jesus had to sacrifice himself for all of us.

Стимул Catholics также вызывает у респондентов ассоциации с ущемлением прав сексуальных меньшинств и женщин, особенно в области применения средств контрацепции и абортов (9 % от общего числа реакций):

Catholics should be more realistic when it comes to policies making birth control more accessible; support human rights; be more open to birth control.

Catholics should not treat women and homosexuals badly; make stupid arguments opposing same sex marriage; oppress women or bomb abortion clinics; persist in prohibiting women from being ordained as priests; oppose gay marriage.

Некоторые из полученных ответов позволяют предположить, что по крайней мере для ряда респондентов общий стимул Christians в действительности прочитывается по большей части именно как Catholics: Christians should not touch little boys — по-видимому, по ассоциации с недавними скандалами относительно педофилии в среде католического духовенства; политические ассоциации с республиканской партией: Christians should not be political; Usually Christians are politically oriented, vote Republican, are conservative (cp.: Usually Catholics are social conservatives).

Интересно также сравнить соотношение отрицательных и положительных ассоциаций в ответах status quo на стимулы Christians и Catholics с описанным выше Muslims. В отличие от последнего и Christians, и Catholics вызвали больше критических, чем положительно окрашенных предложений. При этом процент отказов от стереотипизации в обоих случаях значительно ниже, чем в ответах на стимул Muslims. Christians: 14,5% отрицательных реакций, 6,6 % положительных (т. е. в 2 раза) при 3 % сознательных отказах от стереотипизации типа Usually Christians all are different. Catholics вызывают еще более критичное отношение: 3,4% положительных реакций, 11,4% отрицательных (разница почти в 3,5 раза) при 3,4% отказов от стереотипизации типа Usually Catholics live as everyone else does.

Таким образом, несмотря на то что представители обеих конфессий вызывают сходные стереотипы относительно нетерпимости, навязывания своих взглядов другим группам, ущемления прав отдельных социальных групп (причем мусульмане часто ассоциируются с навязыванием своей позиции насильственными, террористическими, противозаконными методами), позиция респондентов относительно правомерности стереотипизации отличается в отношении Muslims по сравнению с Christians и Catholics. Респонденты с большей готовностью выражают стереотипное, отрицательно окрашенное отношение к последним, менее склонны считать данную группу стереотипизируемой и дискриминируемой, а также менее осторожны в выражении стереотипных ассоциаций в предложениях status quo. Одновременно ответы респондентов демонстрируют весьма пеструю картину отношения к рассматриваемым конфессиональным группам и разную степень осознания имеющихся стереотипов.

 
Посмотреть оригинал