Идеологические схемы

Между социальными, описывающими реальные события в мире, и текстовыми находятся идеологические схемы.

Идеологические схемы могут быть тесно связаны с теми схемами, которые люди используют, чтобы классифицировать информацию о себе (и которые обычно рассматриваются как разновидности социальной схемы). Такие схемы - это часть идеологии человека. Кроме того, идеологические схемы включают в себя догадки и прогнозы по поводу информации, представленной в средствах массовой информации. Они имеют отношение к намерениям авторов программ или газетных статей, которые включают такие функции, как информировать наряду с убеждением и воспитанием.

Применяя идеологические схемы, зрители и читатели оценивают, насколько представленная в средствах массовой информации точка зрения соответствует их собственной.

Примеры схем, используемых в обучении

Понимание некоторых принципов теории схем может помочь преподавателю в работе. Далее приведены принципы, которые можно использовать в преподавании.

Важно преподавать студентам общие знания и понятия. Основные трудности, которые возникают у студентов, вызваны недостатком общих знаний, особенно в ситуациях межкультурной коммуникации.

Преподаватели должны помочь студентам построить схемы и связать вместе идеи и понятия. Дискуссии, ролевые игры, зрительная опора и объяснение, как применить то или иное конкретное знание, - это лишь некоторые технические приемы, применяемые в обучении.

Так как начальные знания важны для понимания новой информации, преподаватели должны помочь студентам построить фоновые знания или напомнить о том, что они уже знают, прежде чем предъявлять новый учебный материал.

Схемы изменяются и увеличиваются по мере того, как усваивается и накапливается новая информация.

Студенты переживают внутренний конфликт, если они пытаются ассимилировать схемы, противоречащие уже имеющимся у них знаниям. Помощь преподавателя в этом случае необходима.

Глубоко укоренившиеся схемы тяжело менять. Студент будет лучше мириться с несоответствием в своих знаниях, чем поменяет свое твердое убеждение или моральные ценности.

План мини-урока

Далее представлены 90 минут урока, которые описывают последовательность действий для проведения форума по культурным ценностям, проводимого самими студентами.

Урок может быть адаптирован к любому стилю проведения занятий и любому контексту. Таким образом, преподаватели могут изменять данный готовый план для удовлетворения нужд и потребностей студентов.

Урок подходит для студентов среднего и более высокого уровня владения языком, хотя некоторые модификации позволят использовать его для любых уровней.

Урок 1. Введение

В группах проведите мозговой штурм по выбору возможных тем для обсуждения культурных ценностей. В аудитории сравните идеи, поданные отдельными группами, с вопросами в учебнике и предложенными темами. В группах создайте сценарии и вопросы, которые выявят культурные и личностные ценности.

Урок 2. Подготовка.

В группах отредактируйте сценарии, проверьте грамматику и ясность формулировок. В аудитории проведите мозговой штурм и выберите упражнение, которое «разобьет лед» и поможет построению рабочих групп. Далее в группах подготовьте такое упражнение и поработайте с ним. Следующим этапом разработайте повестку дня и специальные требования для Форума по культурным ценностям, другими словами, кто будет вести форум, распределение ролей в группах, таких как секретарь, ведущий дискуссии и т.д.

Урок 3. Форум

В группах проведите приветственную церемонию (наподобие церемонии знакомства). В группах обсудите сценарий и вопросы, с которыми назначенные студенты будут выступать, могут возникнуть также и неподготовленные вопросы. В целом, студенты должны представить интересные находки, способные «разогреть» дискуссию.

Урок 4. Завершение.

В аудитории обсудите положительные и отрицательные результаты подобного форума с точки зрения обучения и организационных перспектив. В группах критически обсудите газетные или журнальные статьи по теме с тем, чтобы определить, какие культурные ценности достойны того, чтобы ими поделиться с зарубежными друзьями.

Заключение

Этот Форум будет успешным в том случае, если все участники будут слушать, задавать вопросы и обсуждать различные культурные ценности. Разнообразие культур только обогатит дискуссию и поможет предотвратить некоторые непреднамеренные негативные побочные эффекты, когда интерпретируют культуры, о которых знают не очень много, создавая таким образом ложные стереотипы[1]. В общем, интерес и волнение, полученные от проведения такого форума, стоят того, чтобы затратить силы и время на его подготовку[2].

Задание. Различия между устной и письменной речью

Oral and written speech differences.

Below you will find some information on the work of a TV journalist and interview techniques:

Interviewing people basically involves asking for opinions and expressing personal opinions. It is easier for a newspaper journalist to interview somebody than for a journalist working on television. A screen interview makes considerably more demands on the person conducting it. The actual phrasing on questions needs to be considered. Open-ended questions should prevail over close ones (requiring “yes” or “no” answers) in an interview.

Most journalists have had considerable experience as interviewers before they come to television, but there is a vast difference between the casual questioning which takes place in the quiet comer of a pub or over the telephone and the paraphernalia of lighting, camera and perspiring technicians.

The newspaper journalist is able to phrase questions in a conversational, informal manner, interjecting now and again to clarify a point, jotting down answers with pencil and notebook. Questions and answers need not be grammatical or even follow a logical pattern. The same ground may be gone over again and again. The printed page on which the interview appears does not communicate these facts to the reader. In television, journalistic judgment and writing ability alone are not enough.

It is undoubtedly true that a screen interview of any type, live, filmed or videotaped, makes considerably more demands on the person conducting it. The essential requirements include an ability to think quickly to follow up topics outside the originally planned structure of the interview, and a capacity to marshal thoughts in a way which builds up logical, step-by-step answers. Each interview, however brief, is capable of taking on a recognizable shape. Questions which are sprayed in all directions as topics are chosen at random only make the live interview difficult to follow and the recorded one doubly hard to edit intelligently. In any case “the office” would much prefer to select a chunk of two or three questions and answers which follow a logical progression.

The actual phrasing of questions needs to be considered. Too many inexperienced reporters tend to make long, rambling statements barely recognizable as questions at all. At the other extreme are the brusque, two- or three-word interjections which do not register on the screen long enough if faithfully repeated as cutaways.

The success of an interview depends both on the skill of the interviewer, on his ability to ask the right kinds of questions, to insist and interpret, and on the willingness to talk on the part of the person being interviewed. Both partners in an interview should be good at listening so that a question-and- answer sequence develops onto a conversation.

Assignment: Comment on the following view of one of the American Journalists,”...a television interviewer is not employed as a debater, prosecutor, inquisitor, psychiatrist or third-degree expert, but as a journalist seeking information on behalf of its viewers”.

Игра. Культурные особенности

В игре участвуют 3 «антрополога» и группа «островитян-абориге- нов». Трое участников антропологической экспедиции получают карточки с рекомендациями, как лучше себя вести с представителями неизвестной для них культуры, чтобы получить большее количество фактов для составления научного отчета. Рекомендации для каждого из исследователей немного отличаются. Рекомендации для островитян отличаются от того, что написано на карточках «антропологов». Несмотря на то что по сценарию игры «ученые» хорошо знают язык аборигенов, коммуникация не может состояться из-за отсутствия культурных фоновых знаний. Различия процедур общения не позволяют «антропологам» получить нужную для них информацию.

В конце игры все участники игры получают задание полностью. И только тогда становится понятно, почему не состоялась межкультурная коммуникация.

Instructions for Anthropologist #1

Your task is to gather information about the culture of the island’s inhabitants by interviewing them in small groups. Your interviews must be conducted quickly because you will be allowed only 10 minutes to interview everyone in the room.

You should be aware that the people on this island are likely to be suspicious of foreigners. In order to reduce the distrust they may have, ALWAYS SMILE WHEN YOU ARE ASKING THEM QUESTIONS.

At a minimum, ask everyone the questions listed below. You can ask additional questions of your own, if you would like and if time permits.

  • 1. Are all of you members of the same culture?
  • 2. Do you speak the same language?
  • 3. Tell me something about your religion.
  • 4. Do you all eat the same kinds of food?
  • 5. Do grandparents, parents and children all live together in the same home?
  • 6. Do you educate your children in schools or at home?
  • 7. What kind of work do you do?

You are eager to complete your information gathering before the other two anthropologists so you can write your research paper before they write theirs. Because you are in competition with the other anthropologists, DO NOT PERMIT THEM TO LEARN ANYTHING ABOUT THESE INSTRUCTIONS NOR ABOUT THE QUESTIONS YOU WILL ASK.

After you have finished interviewing as many people as possible within the 10 minutes you have been allowed, spend 1-2 minutes thinking about what islanders told you and about their behavior. Then decide what conclusions you can reach about their culture.

Instructions for Anthropologist #2

Your task is to gather information about the culture of the island’s inhabitants by interviewing them in small groups. Your interviews must be conducted quickly because you will be allowed only 10 minutes to interview everyone in the room._

You should be aware that the people on this island are likely to be suspicious of foreigners. In order to reduce the distrust they may have, DO NOT SMILE AT ANYONE DURING THE TIME YOU ARE ASKING THEM QUESTIONS. Should you smile, the islanders will become even more suspicious of you.

At a minimum, ask everyone the questions listed below. You can ask additional questions of your own, if you would like and if time permits.

  • 1. Are all of you members of the same culture?
  • 2. Do you speak the same language?
  • 3. Tell me something about your religion.
  • 4. Do you all eat the same kinds of food?
  • 5. Do grandparents, parents and children all live together in the same home?
  • 6. Do you educate your children in schools or at home?
  • 7. What kind of work do you do?

You are eager to complete your information gathering before the other two anthropologists so you can write your research paper before they write theirs. Because you are in competition with the other anthropologists, DO NOT PERMIT THEM TO LEARN ANYTHING ABOUT THESE INSTRUCTIONS NOR ABOUT THE QUESTIONS YOU WILL ASK.

After you have finished interviewing as many people as possible within the 10 minutes you have been allowed, spend 1-2 minutes thinking about what islanders told you and about their behavior. Then decide what conclusions you can reach about their culture._

Instructions for Anthropologist #3

Your task is to gather information about the culture of the island’s inhabitants by interviewing them in small groups. Your interviews must be conducted quickly because you will be allowed only 10 minutes to interview everyone in the room.

You should be aware that the people on this island are likely to be suspicious of foreigners. In order to reduce the distrust they may have, BEFORE ASKING EACH INTERVIEW QUESTION YOU SHOULD SHOW YOUR RESPECT BY BOWING YOUR HEAD. Should you fail to bow, the islanders will consider you ill-mannered and be even more suspicious of you.

At a minimum, ask everyone the questions listed below. You can ask additional questions of your own, if you would like and if time permits.

  • 1. Are all of you members of the same culture?
  • 2. Do you speak the same language?
  • 3. Tell me something about your religion.
  • 4. Do you all eat the same kinds of food?
  • 5. Do grandparents, parents and children all live together in the same home?
  • 6. Do you educate your children in schools or at home?
  • 7. What kind of work do you do?

You should try to complete your information gathering before the other two anthropologists so you can write your research paper before they write theirs. Because you are in competition with the other anthropologists, DO NOT REVEAL ANYTHING TO THEM ABOUT THESE INSTRUCTIONS NOR ABOUT THE QUESTIONS YOU WILL ASK.

After you have finished interviewing as many people as possible within the 10 minutes you have been allowed, spend 1-2 minutes thinking about what islanders told you and about their behavior. Then decide what conclusions you can reach about their culture._

Instructions for the islanders

Several anthropologists are visiting your island to obtain information about your culture. They should not be trusted because you can’t be sure how they will use this information. The chief of your island had decided you should cooperate with the anthropologists, but only if they act according to the rules of your culture. When they ask you questions, you should behave in the following manner:

A. Answer questions by saying “yes” or “no”. Do not provide any additional information. If an anthropologist asks you a question that requires a longer answer than “yes” or “no”, FROWN (to look unfriendly) and ignore the question. Your culture believes that it is ill-mannered for a stranger to ask questions that require lengthy answers.

B. An anthropologist whose eyes are a different color than yours has no right to ask you questions. This person is inferior to you -not your equal - therefore, you should not waste your time answering his or her questions. Your culture also believes that foreigners who have brown eyes are apt to be dishonest and deceitful and should not be trusted.

C. If an anthropologists smiles when questioning you, don’t trust that person. Some of the answers you give to that person’s questions should be wrong. Your culture believes that strangers who smile at someone they don’t know probably wish to deceive them.

D. If an anthropologist bows his head when talking to you, that person knows he or she is inferior to you. It isn’t necessary to waste your time listening to an inferior. Walk away from him (or her) if you wish and ignore his or her questions.

E. DON’T EXPLAIN YOUR BEHAVIOR TO ANY ANTHROPOLOGIST OR REVEAL ANY OF THE INSTRUCTIONS ON THIS SHEET.

  • [1] Hooks, B. Outlaw Culture: Resisting Representations. New York: Routledge,1994.
  • [2] Brown, D. Principles of language learning and teaching. Englewood Cliffs, NJ:Prentice Hall Regents, 1994.
 
Посмотреть оригинал
< Пред   СОДЕРЖАНИЕ   ОРИГИНАЛ     След >