Валленштейн и Испания: цели внешней политики

На протяжении многих лет Тридцатилетняя война становилась предметом дискуссий, и так вплоть до сегодняшнего дня. В этих спорах испанская историография занимает скромное место, однако свидетельства, подобные изложенным выше, показывают обратное. Поэтому я осмелился выступить с некоторыми утверждениями, которые постараюсь обосновать в своей публикации.

Утверждать, что Тридцатилетняя война была исключительно германской войной, в которой иностранные силы (Испания, Франция, в меньшей степени Англия, Польша, итальянские княжества и республики и т.д.) играли второстепенную роль, - тезис, отстаиваемый Питером Уилсоном - и что никто не вмешивался в распри, раздирающие Священную Империю, ошибочно. Для Испании вмешательство в немецкие дела было делом первостепенным по различным причинам. В Германии, как хорошо было известно графу-герцогу, решалась судьба восставших Нидерландов.

В Германии определялось будущее Австрийского дома и его влияния на континенте, отсюда - и альянс с Империей, и помощь, постоянно оказываемая католической монархией последующим императорам. Как следствие, в Германии разыгрывалась судьба испанского владычества в Италии, во Франш-Конте и в упомянутых Нидерландах. Наконец, в Германии решался вопрос о судьбе католической веры в Европе.

Поэтому столь категоричное утверждение Уилсона, что Тридцатилетняя война не была войной конфессиональной, нуждается в существенной корректировке. Я первым попытался показать то, о чем ранее было говорить не принято, - о том, что Испания применяла суровую и непреклонную конфессиональную внешнюю политику по отношению к протестантам. Попытки сблизиться, например, с курфюрстом Саксонским или с городами Ганзейского союза, жесткая оппозиция Государственному Совету и Реституционный эдикт 1629 г., стремление достичь мира в империи до того, как вмешается Франция, - все это вносит необходимую корректировку. Как писал блистательный Сааведра Фахардо: «Если бы он заключил союз с Францией [речь идет о герцоге Баварском], то в таком случае то, что изначально имело предолгом дело Веры, оказалось бы в итоге оправдано делами Государства, или, по крайней мере, таковая подмена могла легко произойти, отчего проиграли бы лишь императорские войска, он же выступил бы в роли того, кто препоручает их католическим князьям, чтобы те ему помогали и не имели подозрений относительно его власти»38. В самом деле, до тех пор, пока Франция открыто не вмешалась в конфликт с объявлением войны Испании весной 1635 г., основным аргументом была «защита веры» в интересах католической концепции государства, как ясно прослеживается в доказательствах, обосновывающих убийство Валлент- штейна, в этих так мало изученных ныне текстах. В последующие годы, однако, эти доводы, которые и сейчас представляются убедительными, будут изменены, и война, которая обосновывалась необхоимостью защиты веры, станет инструментом защиты интересов государства, причем одно будет приравнено к другому.

Перевод с испанского И.А. Копылова.

ПРИМЕЧАНИЯ

  • 1 Davies S. The Wallenstein Figure in German Literature and Historiography 1790- 1920. Leeds, 2009.
  • 2 Wilson P. The Thirty Years War: Europe’s tragedy. Cambridge, 2009.
  • 2A Idea Vaquero Q. Espana у Europa en el siglo XVII: correspodencia de Saavedra Fajardo. Vol. II. La tragedia del imperio. Madrid, 1991. P. XVII. D. 79.269 (2).
  • 4 Wilson P. Op. cit.
  • 5Cubillo de Aragon A. Auto sacramental de la muerte de Frisian. Kassel, 1984. P. 138.
  • 6Novoa M. Historia de Felipe IV // Coleccion de documentos ineditos para la Historia de Espafia. Vol. LXIX. Madrid, 1878. P. 341-342.

''Pellicer de Tovar J. El Seyano germanico // Aldea Vaquero Q. Op. cit. Vol. II. Apendice III. P. 562.

  • 8Moles F. Guerra entre Ferdinando Segundo emperador romano у Gustavo Adolfo, rey de Suecia. Madrid, 1637. Fol. 18v.
  • 9Duque de Estrada D. Comentarios del desenganado // Memorial Historico Espafiol. Vol. XII. Madrid, 1860. P. 376-379.

]0Rueda A.M. Albrecht von Wallenstein segun Calderon у Coello: verdad у poesia en “El prodigio de Alemania” (1634) // Bulletin of the Comediantes. 2012. Vol. 64. P. 94.

nSee: RuedaA.M. Op. cit. P.100-101.

nPellicery Ossau J. La fama austriaca о historia panegirica de la vida у hechos del emperador Ferdinando segundo. Barcelona, 1641. Fol. 56v-79r.

x3Pons de Castelvl F. Gustavo Adolfo Rey de Suecia, vencedor у vencido en Alemania. Madrid, 1652. Fol. 107r-107v.

l4Duque de Estrada D. Op. cit. P. 380-383.

l5Aldea Vaquero Q. Op. cit. P. 16-17. Doc. № 14.

l6Novoa M. Op.cit. P. 321.

‘’Memorial Historico Espafiol. Vol. XIII. Madrid, 1863. P. 29-30.

  • 18Ibid. P.31-32.
  • 19Ibid. P. 32-33.
  • 20Mexla P. Historia imperial у cesarea: en que sumariamente se contienen las vidas у hechos de todos los emperadores desde Julio Cesar hasta Maximiliano Primero. Madrid, 1655. P. 685.
  • 21 RuedaA.M. Op. cit. P. 97.
  • 22Pellicery Ossau J. Op. cit. Fol. 56v-79r.
  • 23MarianaJ. Historia general de Espafia. Vol. I. Madrid, 1650. P. 633.
  • 24Pellicerde Tovar J. Op. cit. P. 578-579.
  • 2SNovoa M. Op. cit. P. 326.
  • 26Pellicer de Tovar J. Op.cit. P. 605
  • 27Memorial Historico Espafiol. Vol. XIII. P. 29-30.

n A Idea Vaquero Q. Op. cit. P. 47. Doc. № 44.

  • 29Ibid. P. 49. Doc. № 47
  • 30Memorial Historico Espafiol. Vol. XIII. P. 32-33.
  • 3xCubillo de Aragon A. Op. cit. P. 149-150.
  • 32Ibid. P.140.
  • 33bid. P. 141.
  • 34Novoa M. Op. cit. P. 327.
  • 35Aldea Vaquero Q. Op. cit. P. 53. Doc. № 52.
  • 36Pellicer у Ossau J. Op. cit. Fol. 56v-79r.
  • 37Ibid. Fol. 56v-79r.
  • 38Aldea Vaquero Q. Op. cit. P. 147. Apendice I. Doc. № 2.

SUMMARY

History of Literature

Yu. V. Domansky (Moscow). The Half-Mad Noblewoman, People with Dogs’ Heads, and Saint Christopher in Ostrovsky’s The Storm: On the Question of the Play’s Genre.

This article examines one of the most important secondary characters in Ostrovsky’s much anthologized play: the half-mad noblewoman. This character and her two appearances in the play are examined in relation to the well-known Orthodox icon of Saint Christopher with a dog’s head. The analysis of this allusion allows one to conclude that the genre of The Storm should be defined not as a drama of everyday life, but as a tragedy.

Key words: poetics of drama; Ostrovsky’s The Storm; the genres of drama; Saint Christopher.

S.A. Kibalnik (Saint-Petersburg). Velimir Khlebnikov in K. Vaginov’s The Goat’s Song (On Cryptography in Russian Avant-Garde of the 1920-s).

There is a hero in K.K. Vaginov’s novel The Goat’s Song who in the investigators’ opinion shares some of his traits with Velimir Khlebnikov. The article shows that these traits are much more significant and besides point at the hero’s literary prototype in A.M. Remizov’s short novel Sisters of the Cross. At the same time, Vaginov’s poet Sentyabr reminds the reader of somebody belonging to Khlebnikov’s circle and followers. The hero seems to embody reflections about Khlebnikov’s fate and the literary tradition created by him which Vaginov himself initially partly belonged to.

Key words: Vaginov; Khlebnikov; avant-garde; cryptography; educanto (“zaum”’).

Katerina Sokruta (Donetsk, Ukraine). Zhivago and Meursault.

The article presents a comparative study of novels Doctor Zhivago by B. Pasternak and The Stranger by A. Camus. The focus is on the images of main characters, each of which expresses the author’s important idea. We understand this idea as an attempt to resolve the conflict between the world and man. Camus’s and Pasternak’s characters are largely alien to the society to which they belong; they feel alienated from dramatic events and try to express “their own truth”. The paper analyzes links between the images on the different levels of narration, but insufficiency of interpreting Yuri Zhivago as another “stranger” typologically close to Camus’s character is also pointed out. There is a conflict not only between two characters’ points of view, but between two authors’ worldview paradigms on the aesthetic level. B. Pasternak’s position who believes in the artist-creator’s power with his aspiration to unity with life, deep belief in God and “active love” confronts A. Camus’s existential approach that logically and convincingly argued futility of forces and absurdity of human existence. It is especially pronounced in the finals of both novels.

Key words: comparative study; author’s idea; hero’s typology; conflict; “stranger”; existential approach; artist-creator.

The Conference “Narration and representation in literature of Cervantes’ time” / “Narracion у representacion en la epoca de Cervantes”

1. V. Ershova (Moscow). Philosophy of Arms as a Transformation of a Given Cultural Idea. Carranza and Cervantes.

The traditional literary image and cultural ideal of the man de armas et letras experiences a significant transformation acquiring a new aesthetic sense in the literary tradition of the 16th century. The article presents adaptation, interpretation and transformation of this idea in Miguel de Cervantes’s Don Quixote and Jeronimo de Carranza’s Philosophy of the Arms. Both books are shown to contain a sort of reaction against the changes of the traditional notions of armas and letras that tends to restore their original meaning of ‘warrior’ and ‘scholar, book lover’. Therefore, Carranza’s treatise can be interpreted not only as one of the sources, but, moreover, as an important ideological impetus for the general conception of Don Quixote.

Key words: the notion of “words and arms”; Spanish prose of the 16,h century; Miguel de Cervantes; Jeronimo de Carranza; humanistic dialogue; treatise on arms; destreza.

Carlos Mata Indurain (Pamplona, Spain). Some Keys to Reading Cervantes’ Exemplary Novels.

After a brief review of Cervantes’ narrative prose, the paper offers some keys to reading and interpreting his collection of twelve short novels, the Exemplary Novels, published in 1613. As in the rest of his literary production, Cervantes was able to renovate the genre with an original and significant contribution.

Key words: Cervantes; Exemplary Novels', short novel.

N.A. Pastushkova (Moscow). Plot of the Short Novel in the Prose and Drama of Golden Age (Lope de Rueda, Jorge de Montemayor, Miguel de Cervantes).

This article is based on the analysis of three works belonging to the Spanish Golden Age literature. This investigation tries to reveal and show how the plot which has almost the same starting point can be transformed and manifested in a different way according to the genre, be it comedy or an inserted short story as a part of pastoral novel or short novel.

Key words: short novel; transformation of the plot; Spanish theater of the Golden Age.

S.I. Piskunova (Moscow). Representation as a Theme and Aesthetic Principle of Miguel de Cervantes’ Creative Work.

The author relies upon social, cultural, philosophical and aesthetic interpretations of the notion ‘representation’ in the works of M. Foucault, R. Chartier, C. Ginsburg, W. Iser, L. Marin, M. Yampolskiy a.o., as well as on the medieval idea of ‘representation’ as a part of a state funerary ritual in her analysis of representational and anti-representa- tional aspects of Cervantes’ works. Various representational characteristics are revealed both on the level of plot (sonnet At the Catafalque of King Philip II in Seville, a funerary ritual as a core of the plot and compositional structure of pastoral and pastoral episodes of Don Quixote, the image of ‘dead body’ in the novel, the motif of ‘gem’ in the Novelas Ejemplares) and also as a general principle of neo-Aristotelian poetics that Cervantes both affirms and mimics. The paper claims ambiguity to be a specific characteristic of all the works written by the author of Don Quixote.

Key words: representation in literature; Miguel de Cervantes; Novelas Ejemplares-, Spanish prose; baroque style; parody.

M.B. Smirnova (Moscow). Representation of Human Body in Francisco de Que- vedo’s Poetry.

The article deals with some aspects of perception and representation of human body in baroque poetry, analyzing mainly satirical and burlesque poems by the Spanish baroque author Francisco de Quevedo as examples. The study focuses on the problem of representing the body, and Quevedo’s poetic writings reveal the problem on two different levels: the theme (subject) and the poetic language. Two opposing trends have been identified. On the one hand, the body is ultimately reduced to some part of it or even to a clothes item, and, on the other, the body is transformed into a corpus or catalogue which lists objects of the external, or “big”, world. All this is connected with reconsideration, within the framework of the Quevedian anthropology, of Renaissance ideas of a harmonious correlation between the micro- and the macrocosm. On the conceptual level, representation leads to a peculiar condensation, or concentration, of the image. Becoming material and vivid, becoming substantive, it summarizes at the same time either “ready-made” stories or “ready-made” canonic discourses that the reader must reconstruct in their entirety in order to approach comprehension of the meaning or meanings embodied in a literary work.

Key words: baroque poetry; Francisco de Quevedo; representation; human body; microcosm; concept; agudeza; canon; burlesque; satire.

V.S. Polilova (Moscow). Polymetrical Structure of the Spanish Golden Age Drama and Poetic Translation: Calderon in Russia.

The article is an expanded version of the paper for the international Russian and Spanish conference “Narracion у representacion en la epoca de Cervantes”. The article is focused on rendering the polymetrical structure of the Spanish Golden Age drama in translation. The author analyzes the strophic structure of Calderon’s several comedies and its reflection in Konstantin Balmont’s translations (made in 1900-1919). The analysis shows how the Russian poet’s attention to the metric organization increased year after year. The shift of metrical equivalents over time clearly demonstrates the evolution of Balmont’s translation principles which was reflected in growing metrical diversity in translations. V. Polilova thinks that this mirrors general literary tendencies of the age in accordance with M.L. Gasparov’s conception.

Key words: Spanish Golden Age drama; Konstantin Balmont; Pedro Calderon de la Barca; polymetrical structure; literary translation; comparative metrics; equimetric translation.

O.K. Ranks (Moscow). Aesthetics of Representation in Theatre of Agustin Moreto.

The article focuses on the Spanish playwright A. Moreto’s famous comedies such as El Undo don Diego and El parecido en la corte from the perspective of representation understood according to the philosophic and aesthetic interpretation of the term in C. Ginzburg’s and M. Yampolsky’s works. Attention is given to metatheatricality of A. Moreto’s plays.

Key words: A. Moreto; Spanish theatre of the Golden Age; representation; metatheatre; illusion; El Undo don Diego; El parecido en la corte.

Santiago Fernandez Mosquera (Santiago de Compostela, Spain). Calderon between History and Poetry: The Political Character of the Early Comedies.

Calderon’s first works, La selva confusa (The confusing wood) and Amor, honor, у poder (Love, honour, and power), have often been read in terms of a supposed critical attitude of the writer to the King and court life. Each of these works takes a critical attitude to an aspect of royal life, one taking aim at the celebrations of the Prince of Wales’s visit to Spain and the other the moral behavior of Philip IV. But it is difficult to understand this critical attitude in a young poet whose works were shown for the first time, and who had no reason to feel himself politically marginalized.

Key words: Calderon de la Barca; ideology; history; poetry; first dramatical plays.

О. V. Aurov (Moscow). Como esta a cargo de la caballena: Some Glosses of a Medievalist on the Novel by Miguel de Cervantes.

The paper poses the problem of relations existing between Miguel de Cervantes’ famous novel and the core ideology and status of medieval chivalry as reflected in the literary tradition of the “Castilian Renaissance” in the reign of the Alfonso X the Sage (1252-1284). The comparative analysis of the novel reveals numerous allusions related to the image of Don Quixote that can be traced back to various historical, literary and legal sources from the middle and second part of the 13th century. However, all the characteristics of Alonso Quixano turn out to be rather a caricature reflection of the status of knighthood in the chivalric culture in its prime.

Key words: chivalry; medieval knighthood; Don Quixote; Miguel de Cervantes; Castile and Leon; Alfonso X the Sage; Castilian Renaissance of the 13th century; the Siete Partidas; Estoria de Espanna; chivalric romance; chivalric ideal.

V.A. Vedyushkin (Moscow). The Court of Philip III of Spain as Seen by a Contemporary.

The article analyses a valuable historical source describing the court of the Spanish Habsburgs at the end of the 16,h-early 17th centuries-Relaciones de las cosas sucedidas en la Corte de Espaha desde 1599 hasta 1614 by Luis Cabrera de Cordoba. Based on the data of this source, the article reveals mechanisms of functioning of the royal court. Deterioration of the economic situation of the court aristocracy and their efforts to find a way out are examined as well as ways used by the Duke of Lerma to strengthen his power.

Key words: Spain; Spanish Monarchy; Court of Spanish Habsburgs; Court Society; aristocracy; indebtedness; Royal Power; favoritism; Philip III; the Duke of Lerma.

Jesus Maria Usunariz (Pamplona, Spain). Discourse and Praxis in the State Interests: Wallenstein’s Assassination (1634) in the Spanish Chronicles and Reports About Events.

General Wallenstein received many of his contemporaries’ attention, and of course in Spain through chronicles, pamphlets, biographies etc. This paper analyzes the texts that historians and chroniclers of the seventeenth century devoted to Wallenstein’s personality, his betrayal, his assassination and his impact on the Spanish foreign policy in Germany and Europe.

Key words: Wallenstein; Thirty Years War; Spain; chronicles.

СВЕДЕНИЯ ОБ АВТОРАХ

Ауров Олег Валентинович-канддд&т исторических наук, доцент кафедры всеобщей истории РГГУ. Специалист по истории средневековой Испании. E-mail: olegaurov 1 @yandex.ru

Ведюшкин Владимир Александрович-кандидгп исторических наук, старший научный сотрудник Института всеобщей истории РАН. Научные интересы: история Испании XV-XVII вв.; социальная история; история политических институтов; история культуры; Великие географические открытия. E-mail: vedyushkin@ mail.ru

Доманский Юрий Викторович-локтор филологических наук, доцент, профессор кафедры теоретической и исторической поэтики ИФИ РГГУ. Научные интересы: поэтика текста, поэтика драмы, рок-поэзия, поэтика Чехова. E-mail: Этот адрес e-mail защищен от спам-ботов. Чтобы увидеть его, у Вас должен быть включен Java-Script

Ершова Ирина Викторовна - кандидат филологических наук, профессор кафедры сравнительной истории литератур ИФИ РГГУ. Область научных интересов: испанская эпическая традиция, теория и типология эпоса, средневековая и ренессансная культура, компаративистика. E-mail: Этот адрес e-mail защищен от спам-ботов. Чтобы увидеть его, у Вас должен быть включен Java-Script

Кибальник Сергей Акимович-доктор филологических наук, ведущий научный сотрудник Института русской литературы (Пушкинский дом) РАН (Санкт- Петербург), руководитель Виртуальной исследовательской лаборатории «Новая и старая русская классика» (newruslit.ru). Автор более 200 работ о русской литературе XIX-XX вв. E-mail: Этот адрес e-mail защищен от спам-ботов. Чтобы увидеть его, у Вас должен быть включен Java-Script

Мата Индурайн Карлос-PhD, исследователь и генеральный секретарь Научной группы по исследованию культуры Испании Золотого Века (GRISO) в Гуманитарной и Социальной школе при Университете Наварры (Памплона, Испания). Сфера научных интересов: испанские писатели и литературные жанры XVII в. (Кальдерон де ла Барка, ауто сакраменталь, бурлескная комедия), особенно-Сервантес и «Дон Кихот». E-mail: Этот адрес e-mail защищен от спам-ботов. Чтобы увидеть его, у Вас должен быть включен Java-Script

Пастушкова Наталья Александровна-кантд&т филологических наук, старший преподаватель кафедры сравнительной истории литератур ИФИ РГГУ. Научные интересы: средневековая и ренессансная литература Испании, компаративистика, перевод. E-mail: Этот адрес e-mail защищен от спам-ботов. Чтобы увидеть его, у Вас должен быть включен Java-Script

Пискунова Светлана Ильинична - доктор филологических наук, профессор Московского государственного университета им. М.В. Ломоносова. Научные интересы: творчество Сервантеса, история и теория романа, испанская литература, русская литература. E-mail: Этот адрес e-mail защищен от спам-ботов. Чтобы увидеть его, у Вас должен быть включен Java-Script

Полилова Вера Сергеевна-кандидат филологических наук, главный редактор журнала по русской и теоретической филологии «Philologica», старший научный сотрудник Института мировой культуры Московского государственного университета им. М.В. Ломоносова. Научные интересы: теория и история поэтического языка, лингвистическая поэтика, стиховедение, теория и история художественного перевода, сравнительное литературоведение, русско-испанские культурные связи, теория и история русского и западноевропейского стиха, история русской филологии XX в., русский формализм, количественные методы в филологии. Е- mail: Этот адрес e-mail защищен от спам-ботов. Чтобы увидеть его, у Вас должен быть включен Java-Script

Ранке Ольга Константиновна-кштлга филологических наук, старший преподаватель кафедры романской филологии Московского городского педагогического университета. Научные интересы: испанский театр Золотого века и начала XX в. E-mail: Этот адрес e-mail защищен от спам-ботов. Чтобы увидеть его, у Вас должен быть включен Java-Script

Смирнова Маргарита Борисовна-кандидат филологических наук, доцент кафедры сравнительной истории литератур ИФИ РГГУ. Научные интересы: литература и культура Возрождения и барокко, испанская литература, история литературной теории. E-mail: Этот адрес e-mail защищен от спам-ботов. Чтобы увидеть его, у Вас должен быть включен Java-Script

Сокрута Катерина Юрьевна-кантдгп филологических наук, старший преподаватель кафедры теории литературы и художественной культуры Донецкого национального университета (Донецк, Украина). Сфера научных интересов: теоретическая поэтика, автопоэтика, нарратология, диалогическая философия, компаративистика, современный европейский роман. E-mail: Этот адрес e-mail защищен от спам-ботов. Чтобы увидеть его, у Вас должен быть включен Java-Script

Усунарис Хесус Мария-PhD, профессор истории раннего Нового времени, факультет истории, истории искусств и географии, Университет Наварры (Памплона, Испания). Научные интересы: изучение социальной и культурной истории (семья и брак, социальная история языков); международные отношения в Европе XVI и XVII вв. E-mail: Этот адрес e-mail защищен от спам-ботов. Чтобы увидеть его, у Вас должен быть включен Java-Script

Фернандес Москера Сантьяго-доктор филологии, профессор испанской литературы, заведующий кафедрой испанской литературы, теории литературы и общей лингвистики Университета Сантьяго де Компостела (Испания); заместитель заведующего кафедрой испанского языка и культуры «Индитекс» в Университете Дакка (Бангладеш). E-mail: Этот адрес e-mail защищен от спам-ботов. Чтобы увидеть его, у Вас должен быть включен Java-Script

LIST OF CONTRIBUTORS

Aurov Oleg U-Cand. Sc. (History), an associate professor at the Department of World History, Russian State University for the Humanities. Specialist in medieval Spanish history. E-mail: Этот адрес e-mail защищен от спам-ботов. Чтобы увидеть его, у Вас должен быть включен Java-Script

Domansky Yury U-Doctor of Philological Sciences, an associate professor at the Department of Theoretical and Historical Poetics, Institute for Philology and History, Russian State University for the Humanities. Research area: textual poetics, poetics of drama, rock poetry, Chekhov’s poetics. E-mail: Этот адрес e-mail защищен от спам-ботов. Чтобы увидеть его, у Вас должен быть включен Java-Script

Ershova Irina K-Cand. Sc. (Philology), professor at the Department of Comparative Literature, Institute for Philology and History, Russian State University for the Humanities. Research interests are the medieval Spanish epic tradition, epic theory and typology, medieval and Renaissance culture, comparative studies. E-mail: i.v.ershova@ list.ru

Fernandez Mosquera Santiago-Dr. in Philology, full professor of Spanish Literature at the University of Santiago de Compostela (Spain), Head of the Deparmento de Literatura Espanola, Teoria de Literatura e Linguistica Xeral and Deputy Director of the Inditex Spanish Chair of Spanish Language and Culture at the University of Dhaka (Bangladesh). He has published six books about Calderon, Quevedo, Cervantes and other topics from the Spanish Golden Age, presented about seventy papers and has been lecturer and visiting professor at universities of all over the world. E-mail: santiago.fer- Этот адрес e-mail защищен от спам-ботов. Чтобы увидеть его, у Вас должен быть включен Java-Script

Kihalnik Sergey A-Doctor of Philological Sciences, a principal research associate at the Institute of Russian Literature (the Pushkin House), Russian Academy of Sciences (St. Petersburg); head of the Virtual Research Laboratory “New and Old Russian Classical Literature” (newruslit.ru). The author of more than 200 works on the Russian literature of the 19,h-20th centuries. E-mail: Этот адрес e-mail защищен от спам-ботов. Чтобы увидеть его, у Вас должен быть включен Java-Script

Mata Indurdin Carlos-PhD, researcher and General Secretary of GRISO (Golden Age Research Group) at the School of Humanities and Social Sciences, University of Navarra (Pamplona, Spain). His research focuses on the Spanish writers and literary genres of the 17th century (Calderon de la Barca, sacramental plays, burlesque comedy), with special attention to Cervantes and Don Quixote. E-mail: Этот адрес e-mail защищен от спам-ботов. Чтобы увидеть его, у Вас должен быть включен Java-Script

Pastushkova Natalya A.-Cand. Sc. (Philology), a senior teacher at the Department of Comparative Literature, Institute for Philology and History, Russian State University for the Humanities. Research interests: medieval and Renaissance Hispanic studies, comparative literature, translation studies. E-mail: Этот адрес e-mail защищен от спам-ботов. Чтобы увидеть его, у Вас должен быть включен Java-Script

Piskunova Svetlana /.-Doctor of Philological Sciences, professor at Lomonosov Moscow State University. Research interests: Cervantes’ work, history and theory of novel, Spanish literature, Russian literature. E-mail: Этот адрес e-mail защищен от спам-ботов. Чтобы увидеть его, у Вас должен быть включен Java-Script

Polilova Vera S.-Cand. Sc. (Philology), editor-in-chief of the Journal of Russian and Theoretical Philology Philologica, a senior researcher at Institute of World Culture, Lomonosov Moscow State University. Research interests: theory and history of Russian poetic language, linguistic poetics, versification, translation theory, comparative literature, Russian-Spanish cultural relations, the history of Russian philology of the 20th century, Russian formalism, quantitative methods in philology. E-mail: vera.polilova@ gmail.com

Ranks Olga AT.-Cand. Sc. (Philology), a senior lecturer at the Romance Philology Department, Moscow City Teacher Training University. Research interests: Spanish theatre of Golden Age and the beginning of the 20th century. E-mail: o.k.ranks@gmail. com

Smirnova Margarita B.-Cand. Sc. (Philology), an associate professor at the Department of Comparative Literature, Institute for Philology and History, Russian State University for the Humanities. Research interests: Renaissance and Baroque studies, Spanish literature, history of literary theory and poetics. E-mail: smimovamb7@gmail. com

Sokruta Katerina Y. -Cand. Sc. (Philology), a senior lecturer at the Department of Literary Theory and Artistic Culture, Donetsk National University (Donetsk, Ukraine). Research area: theoretical poetics, autopoetics, narratology, dialogic philosophy, comparative studies, contemporary European novel. E-mail: Этот адрес e-mail защищен от спам-ботов. Чтобы увидеть его, у Вас должен быть включен Java-Script

Usundriz Jesus Maria-PhD, professor in Early Modem History at the Department of History, History of Art and Geography at University of Navarra (Pamplona, Spain). His research focuses on social and cultural history (marriage and family, social history of language) as well as international relations in Europe in the 16th and 17th centuries. E-mail: Этот адрес e-mail защищен от спам-ботов. Чтобы увидеть его, у Вас должен быть включен Java-Script

Vedyushkin Vladimir A-Cand. Sc. (History), a senior research fellow at Institute of World History, Russian Academy of Sciences. Research interests: history of Spain in 15lh17th centuries; social history; political history; history of ideas; the Age of Discovery. E-mail: Этот адрес e-mail защищен от спам-ботов. Чтобы увидеть его, у Вас должен быть включен Java-Script

 
Посмотреть оригинал
< Пред   СОДЕРЖАНИЕ   ОРИГИНАЛ